Deze richting biedt de breedste vorming aan in het ASO en bereidt de leerlingen uitsluitend voor op verdere studies. De leerinhouden en vaardigheden die aan bod komen in de verschillende wetenschappelijk gericht vakken moeten de leerlingen toelaten een wetenschappelijk onderbouwd standpunt te ontwikkelen in een maatschappelijke discussie.
In onze hoogtechnologische samenleving is een zekere wetenschappelijke kennis en beheersing onontbeerlijk. Naast het verweren van een wetenschappelijke geletterdheid zal het fundamenteel gedeelte wetenschappen ook kennis, vaardigheden en attitudes aanbrengen die nodig zijn om in het wetenschappelijk hoger onderwijs te slagen.
Economie is de studie van de ‘huishouding’. Eén soort huishouden met zijn inkomsten en uitgaven ken je al: het gezin. Andere huishoudingen vinden we bij bedrijven en bij de overheid. De nadruk ligt op economie. De verschillende huishoudingen van verschillende landen beïnvloeden elkaar voortdurend: dat is de economische kringloop.
Verder bestudeer je het gedrag van de verbruiker (consument) en de producent (voortbrenger van goederen).
In de verschillende plustrajecten worden de leerlingen verder uitgedaagd om bepaalde leerstofonderdelen uit te diepen. Leerlingen die wat moeilijkheden ondervinden, kunnen in die plustrajecten terecht voor wat bijschaving en remediëring.
Heb je eerst nog een vraag? Contacteer ons dan hier.