Dat je een definitieve keuze zou moeten maken op je 12 jaar is niet evident. Uit onderzoek blijkt dat jongeren het vermogen nog niet hebben ontwikkeld om vanaf dan al hun schoolloopbaan alsdusdanig vorm te geven. De leerling wordt door het huidig systeem als het ware gedwongen om een studiekeuze te maken. Het watervalsysteem waarbij de leerling dreigt te moeten “zakken”, is vaak een gevolg van die gedwongen keuze.
“De richting Talentenmodules is super handig om te weten te komen welk richting het beste bij je past.” (Lucas Desruelle, 1A)
Komt daarbij dat een keuze maken op die leeftijd vaak ingegeven is door de omgeving van de leerling of speelt de sociale achtergrond van het kind daarin een grote rol. Is dit dan wel de juiste keuze voor uw kind en zijn of haar toekomst?
Het Da Vinci Atheneum biedt als eerste school in de regio talentenmodules aan!
Via ons vernieuwd aanbod willen we jouw studiekeuze helpen “rijpen” en proberen we de mogelijke obstakels gekoppeld aan een te vroege beslissing te moeten nemen, nog even uit. In het eerste jaar vormt de studierichting 1A of 1B Talentenmodules de ideale weg om jezelf beter te leren kennen.
Samen met jou gaan we op “reis” door een viertal belangstellingsgebieden. Elke leerling krijgt de kans deze te ontdekken. Wij dagen je uit om bij jezelf je eigen TALENTEN en INTERESSES te ontdekken.
Na deze reis zal je beter in staat zijn om een weldoordachte, duidelijke en correcte studiekeuze voor later te maken.
“Ze helpen je kiezen welke richting het beste bij je past.” (Aïsha Vuylsteke, 1A)
De talentenmodules zijn:
Iedere module wordt gedurende drie weken aangeboden. Na die periode start een nieuwe module. Op het einde van elk traject kan je bij jezelf nagaan in welke onderdeel zijn/haar talenten of interesses echt gestimuleerd werden. Je leerkrachten zullen ook hun vaststellingen en mening met jou delen om je verder op weg te helpen.
Klaar om je talenten en interesses te ontdekken in het Da Vinci Atheneum? Het Da Vinci Atheneum weet dat elk kind eigen talenten heeft en wil die samen met hem of haar ten volle verder ontwikkelen. Met onze leerlingen willen we “Samen GROOT(s) worden! Wij streven naar een talentvolle, meertalige en sportieve school.