Hieronder kan je het volledige artikel lezen van het nieuwsblad.be
KOEKELARE – De pas opgestarte tienerschool organiseert initiatielessen Latijn, koken en wiskunde in het Frans en computerlessen muzische vorming in het Engels. De school dicht daarmee de kloof tussen het basisonderwijs en het secundair.
De tienerschool De Talententuin is pas op 1 september van start gegaan. Hiermee zijn de basisschool De Lettertuin en het Atheneum Da Vinci de eerste scholen in de streek die met deze nieuwe vorm van onderwijs experimenteren.
“Het doel is de grote kloof tussen de twee laatste jaren van de basisschool en de twee eerste jaren van het secundair onderwijs te dichten. We willen de studiekeuze uitstellen van twaalf naar veertien jaar en meteen de kinderen een voorsprong laten nemen op de toekomstige leerstof. Onze tienerschool telt nu 74 kinderen van de basisschool en 52 scholieren van het middelbaar. Er zijn twaalf leerkrachten betrokken”, vertelt Karoline Lansens, directeur van Da Vinci.
Het onderwijs in de tienerschool is gebaseerd op vier talentenmodules zoals kunst, mens en gezondheid, ondernemen en media en STEM. “De kinderen proeven van verschillende vakken”, vervolgt Stijn Baillieu, directeur van De Lettertuin. “Zo ontdekken ze hun eigen talenten. Ze bepalen zelf hun studiekeuze op de leeftijd van veertien jaar en laten dit veel minder over aan de ouders. De kinderen krijgen technieklokalen, talentenlabo’s, computerklassen, didactische keukens en vakleraars ter beschikking. We hebben de mosterd vooral uit Nederland gehaald. We zijn een voorloper in de regio.”
Zo krijgen de kinderen uit de basisschool op geregelde tijdstippen initiatielessen. “Enkele wiskundelessen geven de leerkrachten in het Frans. Dat is ook het geval voor de les muzische vorming. De vakken wereldoriëntatie, computeropleiding en techniek zijn soms in het Engels. De leerlingen van het eerste jaar werken nu bijvoorbeeld rond het thema techniek op je bord door een driegangenmenu klaar te maken. Ze doen dit in de keuken samen met de leerkracht Frans van het secundair. Zo wordt spelenderwijs de verworven kennis toegepast in een andere activiteit. Hun taalkennis verruimt al op jonge leeftijd zonder de druk op de leerlingen te verhogen. Ze zullen later de menukaart in Frankrijk veel beter begrijpen”, besluit Lansens.